Navratri
Loma, kaksi viikkoa lomaa kokeiden jälkeen. Aikaa tavata kavereita sekä ottaa osaa Navratriin. Navratria juhlistetaan yhdeksän yötä, sillä jumala Shakti (Maa Durga) voitti paholaisen Mahishasuran. Mahishasura alkoi tappamaan viattomia elämiä maapallolla ja pyrki saamaan mittaamattomat voimat Shivalta. Pelastaakseen nämä viattomat elämät, kaikki jumalat päättivät luopua voimistaa, kootakseen taistelu jumalan, Durgan. Maa Durga saapui sotaan Mahishasuraa vastaan. He taistelivat yhdeksän pitkää päivää ja lopulta kymmenentenä päivänä Maa Durga voitti. Navratrina ihmiset rukoilevat Maa Durgalle ja pukeutuvat perinteisiin vaatteisiin, joissa he tanssivat perinteistä tanssi nimeltään Garba ja Dandya. Taitavimmat tanssivat kulhot päänsä päällä, tasapainoitellen. Ihmisillä on myös guluja, jotka ovat eräänlaisia alttareita jumalille. Tämä alttari on esillä vain navratrin aikana ja se koostuu postaista, joita tulee olla aina pariton määrä. Portaille asetetaan jumal patsaita, jotka kuvastavat niitä jumalia jotka luopuivat voimistaan ja muuttuivat ikäänkuin nukeiksi. Kävin katsomassa näitä guluja eri opettajien luona (sillä asuin lastentarhanopettajan kanssa ja hän mene joka vuosi vierailemaan näiden opettajien luona katsomassa heidän gulujaan ja menin hänen kanssaan, sekä noin 6-14 muun opettajan kanssa...) näin tooodella monia guluja, pieniä ja suuria. Tunne jota en voi koskaan unohtaa oli kun olimme menossa hissillä erään opettajan asuntoon ja hän asuu 12:ssa kerroksessa. Menin hissiin johon tuli samaan aikaan myös nämä muut opettajat jotka olivat tällä vierailukierroksella. Hississä oli 13 opettajaa ja minä... Tai kun menimme paikasta toiseen ja istut auton takapenkillä, jossa on paikka kolmelle ihmiselle, neljän opettajan kanssa kuin sillit purkissa.
Otin myös osaa näihin tansseihin garbaan ja dandya. Tämä tilaisuus oli aina yöllä noin kello kymmenestä eteenpäin joko puoleen yöhön tai aamuviiteen, riippuen missä olit juhlistamassa. Garba ja dandya oli jotakin yyyber hauskaa ja voisin tanssia niitä vaikka kuinka ja paljon. Garba on yksilötanssi, mutta jota tanssitaan suuressa piirissä. Se sisältää paljon taputuksia, käden ojennuksia ja pyörähdyksiä. Dandyassa taasen käytetään eräänlaisia keppejä, jotka on noin 20-30cm pitkiä, kaksi kappaletta per ihminen. Tanssiminen tapahtuu kahdessa piirissä, sisäpiiri ja ulkopiiri, jokaisella sisäpiiriläisellä on pari ulkopiirillä. Lyöt omat keppisi yhteen, oikealla kädellä parin keppiä vasten, vasemmalla kädellä parin keppiä vasten, omat keppisi yhteen, ja molemmilla käsillä parin keppejä vasten. Ja alusta vaihtaen pari seuraavaan. Tätä pari tuntia yhteen putkeen ja jotta se ei kävisi tylsäksi niin voit lisäillä perus konseptiin pyörähdyksiä, taivutuksia, hyppyjä, ihan mitä vain.
Gulu koululla
Opettajan luona gulu
Navratrin perinteistä asua
Ystäväni Pallak, kuka lainasi asua minulle
Ystäväin Vedika ja Upasna :)
Muutto ja tanssiesitys
Loman loppuvaiheilla muutin takaisin alkuperöisen hostperheeni luokse ja minulla oli tanssiesitys bharatanatyamissa. Esiintyminen. Jossa oli tanssimassa noin sata lasta... Olin yksi komedia kuninkaista joten tehtäväni oli yrittää nostaa jousipyssyä, mutta se oli liian painava minulle. Reilut puoli minuuttia keskellä lavaa, yksin. Ja kun koko esitys oli ohitse niin saimme eräänlaiset todistukset osallistumisesta ja ohjaajat kutsuivat jokaisen nimellä hakemaan omansa. Ohjaajat sanoivat vain nimen, ei mitään muuta. Mutta kun tuli minun vuoro niin he alkoivat kertoa että heillä on eräs tanssija, kuka on vaihto-oppilaana Intiassa Suomesta, ja kaikkea muuta jännää he höpöttivät, ennenkuin sain oman todistukseni. Kuva asustani tanssiesityksessä.
Vapaapäivät 💙
"Rain holidays" täällä kun alkaa satamaan kunnolla, niin koulut suljetaan. En valita. Nyt on sadekauden loppu jo lähestymässä, mutta eräänä viikkona meillä oli vain tiistaina ja lauantaina koulua, sillä muut päivät vettä satoi liikaa. Seuraava kuva kuvaa tätä kyllä toodella hyvin, niin ja neljäsosa kokeista sain 253/500 :P Puolet koealueesta ne oli opiskellut ennenkuin saavuin Intiaan :'( kukaan ei saanut yli neljääsataa pistettä, joka oli yllätys.Diwali -festival of lights
Diwali on näiden uusi vuosi. Ammutaan raketteja, ostetaan uusia vaatteita poltetaan tähtisädetikkuja. Juhlistin diwalia naapurini, Vedikan perheen kanssa. Se oli upea ilta, ainoana haittana oli hirveä meteli ja saaste joka tuli raketeista. Diwalin kunniaksi pukeuduimme diwalin jälkeisenä koulupäivänä kouluun värikkäissä, perinteisissä vaatteissa, joka tarkoitti minulle salwaria.
Mid-Orientation in Bangalore
Meillä oli siis viikonloppu orientaatio Bangaloressa ja matka sinne taittui junalla, joka oli tooooooooooosi creepy ja pitkä. VR:n junat on muurahaisia siihen verrattuna. Matka kesti noin seitsemän tuntia ja yöjunassa, yläpedissä. Bangaloren 20 astetta tuntui alkuun viileälät kun on tottunut Chennain 30:een asteeseen. Aluksi olimme niin väsyneitä että menimme kaikki neljä likkaa nukkumaan samaan sänkyyn joka oli parisänky. Orientaatiossa meitä oli kymmenen, 5 Chennaista, 3 Bangaloresta ja 2 Odysta. Orientaatio oli kulttuurieroista, kommunikaatiosta ja haasteista. Takaisin matka meni samaisella junalla yön ylitse. Fiilistely kuvia orientaatiosta.
Hauskoja ilmeitä Chennai tyttöjen kanssa
Seuraava postaus on kysymyspostaus, eli laittakaa kysymyksiä tulemaan kommentteihin! Vastaan niihin viikon päästä. Ja jos mieleen tulee kysymyksiä myöhemmin niin vastaan toki niihinkin. =)
Guys, please ask questions from me. Send them to the comments. I will answer on next weekend. =)























Laita kuvia ruuasta. Vieläkö on tulista vai ookko tottunu jo? :D
VastaaPoistaNoi kaikki juhlat kuulostaa niin kivoilta. Mitä nää Suomen sit taas... no joo :D miten sitä uutta vuotta vietetään jo nyt? :O
Niin ja sitten vielä et mitens sitte ku täällä on uusivuosi ni mitä intialaiset tekee sillon? :) ookko muuten geokätköilly? :D
VastaaPoistaOotko oppinut jo paljon hindiä? Entä onks ollu vaikeeta tehä kaikki kokeet ja puhuu englantii? ;) Jaaa.....onks veripeuraa näkynyt?? ;) :D
VastaaPoistaonks enkku sujunu yhtää paremmin ku puolas? ;)
VastaaPoistabtw luin sun jonkun ikivanhan postauksen puolasta ni havaitsin pienoista kyrsintää muurista lopeta jo! se oli se juttu!
VastaaPoistaTosi kiva postaus! :) Mikä on sun lemppari festivaali? Mitä suunnitelmia seuraavaksi kuukaudeksi??
VastaaPoistaKerro intialaisia nimiä! :D
VastaaPoistaMitä kieltä oikeen puhut siellä perheessä ja millä kielellä opiskelet? Onko vaikeeta?
VastaaPoistaJaa ilmeisesti mun kirjottamat kysymykset ei oo tullu :D no mutta eise mitää, saat lisää...
VastaaPoista-kuvaile intiaa 5 sanalla
-miksi valitsit juuri intian?
-oletko ollut tyytyväinen maavalintaasi?
-saitko helposti uusia ystäviä?
-millainen perheesi on? oletku tullut läheiseksi sen kanssa?
-puhutko englantia vai mentkö intiaan opettelemaan hindiä?
-järjestääkö AFS siellä mitään retkiä yms.? onko ne kauheen kalliita?
-Ootko tekemässä perheesi kanssa mitään reissuja, tai pääsetkö jotenki näkemään intiaa muutenki?
-suosittelisitko intiaa vaihtokohteena?
-haittapuolia intiassa?
-mitä teet yleensä koulun jälkeen?
-aiotko palata vuotesi jäkeen intiaan?
-jos et olisi päässyt intiaan, minne olisit lähtenyt?
Mjaa eiköhän siinä ollu aika paljon, laittelen lisää jos tulee mieleen :)
Jaa luinki tost noita sun aikasmpia postauksia, niin siellä olikin että miksi intia :D mutta kävit ilmeisesti rotareiden haastattelussa ja oisit päässy niiltäkin matkaan. Onks rotareilta siis oikeesti tosi vaikee päästä? Mitä ne kyseli? Olitko valmistautunut jotenki?
VastaaPoistaRotareilta olisin päässyt mutta koin afs mileisemmäksi. Haastattelu oli aika helppo, varaudu kysymyksiin minne päinnhaluaisit lähteä ja voisitko isännöidä suomeen tulevaa vaihtaria. He myös tekivät yllätyskysymyksen englanniksi :o valmistauduin ihan vaan googlailemalla entisten haastatteluja. :)
Poista