Vuosi Intiassa 2014-2015

Vuosi Intiassa 2014-2015
Marina Beach :*

tiistai 12. elokuuta 2014

Elokuvia & Raksha Bandhan

Elokuva #1
   Menin torstai-iltana perheeni kanssa katsomaan elokuvaa Hercules, Express Avenuelle. Elokuva miehestä, jolla on hurjasti voimaa ja hän pelastaa kylän sekä pienen pojan vaikeuksien kautta. Elokuvan screeni oli paljon suurempi kuin Riihimäellä, yllätys yllätys. Ja ehkä ensimmäistä kertaa täällä ollessa mulle tuli kylmä! Ilmastointi oli siellä siis ainakin kohdillaan. Leffa oli loppujen lopuksi hyvä, tosin lopussa minulle tuli olo että ihan kuin olisin jo nähnyt tämän kohtauksen... Tiedä sitten missä olisin nähnyt.

Elokuva #2
   Perjantai-iltana suuntasin perheeni kanssa toiseen elokuvateatteriin, Phoenixiin. Katsoimme Bollywood-elokuvan Kick. Aluksi olin aivan ulapalla, että mitä tapahtuu, sillä puhe oli tietenkin hindiksi eikä tekstityksiä. Juoneksi kuitenkin paljastui seuraava. Tapahtumat sijoittuvat Puolaan, Varsovaan. Mies 1 pitää naisesta, mutta nainen ei pidä miehestä 1 sillä tällä ei ole rahaa, eikä hän halua työskennellä, sillä kaipaa jännitystä elämäänsä. Nainen ihastuu mieheen 2, joka on poliisi. Samoin mies 2 pitää naisesta. Mies 1 päättää ruveta varkaaksi ja ryöstää ihmisiltä, jotka ovat ansainneet rahansa vilpillisin keinoin. Mies 2 koittaa selvittää, kuka on tämä "mysteerivaras", joka tekee taitavia ryöstöretkiä. Loppujen lopuksi mies 1 päättää ryhtyä poliisiksi ja saa naiselta huomiota.
  Puolen välin tienoilla katsoin että: Hei, tuolla on toi monumentti, jonka luona kävin ollessani Varsovassa. Hieman myöhemmin alkoi takaa-ajo, jossa varas ajoi punaista kaksikerroksista bussia. Ei voi olla totta! Tossa on meijän hostelli! Mä olin tossa vieressä kun toi kuvattiin! Loppu elokuva menikin täpinöissä, sillä se elokuva jonka kuvaukset keskeytin ystäväin kanssa monesti ei ollutkaan puolalainen halppiselokuva, vaan bollywood. Vieläkin olen hämilläni tilanteesta.

Raksha Bandhan
 Raksha Bandhan on hindulaisten viettämä festivaali, jossa solmitaan rakkauden ja suojelun liitto siskon ja veljen välille. Sisko lupaa rukoilla veljen puolesta hyvää ja pitkää elämää ja veli vastapalveluksena suojelee siskoa pahalta. Homma tapahtuu seuraavasti. Ensin pukeudutaan kauniisiin vaatteisiin. Sitten sisko piirtää etusormellansa punaisen pystyviivan veljen otsaan. Seuraavana sisko panee punaiseen viivaan riisinjyviä ja tiputtaa pari veljen hiuksiin. Veli ruokitaan laittamalla hänen suuhunsa suklaata tai jotain muuta makeaa. Sitten pojan oikeaan ranteeseen sidotaan rakhi, joka on hieman samannäköinen kuin ystävyyskoru, mutta vain koristellumpi. Tämän jälkeen otetaan tarjotin, jolla on maaliaines, riisiä, suklaa ja rakheja ja tehdään tarjoittimella ympyrä kolmesti ilmaan veljen edessä. Sitten on pojan vuoro koskettaa tytön varpaita ja ojentaa tälle lahja. 
   Tämän rituaalin toimitin siis veljelleni, mutta vain yksinkertaisemmin, sillä perheeni on islaminuskoinen. Päivällä menin ystäväni Yojanan luokse ja tein täysimittaisen rituaalin hänen 6-vuotiaalle veljelle ja kolmelle hänen serkullensa, 6-,4- ja 5-vuotiaille. Oli erittäin hauskaa viettää sama juhla pienessä ja suuressa mittakaavassa. Tällä viikolla luvassa on ensimmäinen jaksokokeeni ja se jänskättää aikasta paljon. :) 
    Kuva, joka löytyi netin syövereistä. Joka kuvastaa mielestäni hyvin Intiaa, kulttuurien, uskontojen ja mausteiden välistä tasapainoa.

7 kommenttia:

  1. Varmaan se leffa oli just se minkä kuvaukset te keskeytitte! :D Mistä aiheesta se koe muuten on? :)

    VastaaPoista
  2. Niinpää! Koe oli aiheesta accountancy eli kirjanpidosta, ja mä pääsin siitä läpi vaikken ymmärtänyt läheskään kaikkia sanoja! Nimimerkillä; kokeessa oli kohta jossa luki "due" ja ajattelin sen tarkoittavan että joku osti jotakin, mutta se tarkottikin just päinvastaista :D mutta läpi pääsin :))

    VastaaPoista
  3. Kuin siistii et se oli just SE leffa! Mikä yhteensattuma :D Ja toi koe kuulostaa aika hirveeltä X__x

    VastaaPoista
  4. Raksha Bandhan kuulostaa hauskalta! Pitäisköhän kokeilla ^.^

    VastaaPoista
  5. Anonyymi8/18/2014

    jes! pakko kattoo toi leffa! ihanaa et sait tietää et mikä leffa! olin jo niin epätoivonen sillon varsovas ku ei älytty kysyy niiltä kyrsiviltä assareilta! yritin epätoivosesti googlettaa mut luulin et se ois ollu puolalainen leffa! vitsit niit kyrsi! :D t: heidi

    VastaaPoista
  6. Anonyymi10/27/2014

    Sori Pinja. Chennai on itäpuolella. :-) T. Risto T

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hhahaa :D Niin onkin, tiedä sitten mitä ajatellut kun tuon on kirjoittanut ;) Päässä oli idänpuoli mutta nettiin tuli länsi :)

      Poista