Vuosi Intiassa 2014-2015

Vuosi Intiassa 2014-2015
Marina Beach :*

perjantai 18. heinäkuuta 2014

Ensimmäinen kouluviikko

Maanantai
   Tänään oli siis ensimmäinen koulupäivä. Kouluun menin tavallisissa vaatteissa, farkut ja t-paita, sillä en omista vielä koulupukua. Koululla menin hostäidin kanssa toimistoon, mistä mionut ohjattiin luokkaan 11C. Luokassa alkoi hirvittävä kyselytulva. Mikä on nimesi? Mistä olet kotoisin? Kauanko olet Chennaissa? Mitä kieliä puhut? Mitä mieltä olet Chennaista? Mitä meinaat opiskella koulussa? Jne. Vastailin jatkuvasti samoihin kysymyksiin, mutta kuulutus keskeytti kysymystulvan. Meidän oli mentävä ulos aamun ruokoushetkeen. Opettaja saapui juuri ennenkuin olimme lähdössä ja veti minut sivuun, sillä hän alkoi epäillä, että kuulunko luokalle 11C. Niimpä menimme etsimään rehtoria, mutta rehtori oli pitämässä rukousta joten menin muiden joukkoon seisomaan. Rukouksen, puheen ja kunniakirjojen jälkeen menin puhumaan opettajan kanssa rehtorille. Hän sitten jutteli Tamilia opettajan kanssa ja he päättivät siirtää minut 11E:lle. Suuntana siis repun hakeminen vanhasta luokasta ja siirtyminen uuteen.
   Luokassa minut ohjattiin istumaan Yojanan viereen eturiviin. Luokassa on minun lisäksi 42 oppilasta ja luokkahuoneen koko ei ole yhtään Suomen luokkia isompi. Päivän aikana tunnit menivät kuin lentäen, yksi oppitunti kestää vain 40 minuuttia, mutta oppitunteja on päivässä 9 kappaletta. Päivän aikana sain raapaisun äidinkielestä, kaupankäynnistä, taloustieteestä, markkinoista ja kirjanpidosta. Päivän aikana sain koululta läjän kirjoja, kaikki muut löytyivät paitsi kirjanpito ja markkinointi. Koulun jälkeen kävelin kotiin. Päivä oli hektinen ja hallittu kaaos.

 Koulu
  Pulpetit ovat kahdelle henkilölle ja samoin penkki. Tunnelma on ahdas, sillä penkin selkänoja on kiinni takana olevan pulpetissa. Luokassa on viisi kattotuuletinta, jotka todellakin tulevat tarpeeseen näillä helteillä. Lattia on sementtiä. Luokan etuosaa koristaa liitutaulu ja muuten seinät on maalattu vaaleanpunaisiksi. Luokasta käytävälle on eräänlaiset 'kalteri-ikkunat' ilman lasia, joten meteli ja huuto kantautuu luokkaan muista luokista. Koulu on 3,200 oppilaan koulu, missä ollaan eskarista 12:teen luokkaan asti. 

Loppuviikko
  Muut päivät sujuivat maanantain mukaisesti ja käytävillä minua saatetaan kopauttaa olkapäälle ja kysyä minun nimeä ja kopauttaja esittelee itsensä. Seuraavana päivänä sama henkilö tulee vastaan ja hän olettaa että muistaisin hänen nimensä, No way! Nimet on tajuttoman vaikeita, mutta pikku hiljaa alkaa osa muistumaan. Opettajat ovat ottaneet minut hyvin vastaan, eikä minun tarvitse tehdä seuraavia kokeita, sillä ne ovat jo ensi viikolla. Jotkut oppilaat ovat kysyneet minulta että onko Suomi Aasiassa sekä he ovat kummastelleet sitä että Suomessa meidän ei tarvitse käyttää koulupukua eikä letittää hiuksia tai että Suomessa ei käydä koulussa lauantaisin. Nyt lauantaina meillä ei ole koulua sillä koululla on Bait-tapahtuma jossa on osa koulun oppilaista, itselläni ei ole hajuakaan mikä tapahtuma se on olevinaan. Ensi viikkoa kohti. Toivottavasti saan koulupukuni sunnuntaina ja saisin pian loput kirjani niin olisi helpompi koittaa opiskella. :) 

2 kommenttia:

  1. Tosi kivan kuulosta! :) Laitatko sitten kuvan koulupuvusta kun saat sen? :) :) :) :) :) :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

    VastaaPoista
  2. Enköhän mä laita kuolupuvusta kuvan jossain välissä ;)

    VastaaPoista